Перейти к содержанию
аскер

ДНК-проект: общие вопросы

Рекомендуемые сообщения

Об этногенезе каракалпаков с точки зрения популяционной генетики

Жаксылык Сабитов

Цитировать

Историография проблемы:

Каракалпаки, как этнос, возник относительно поздно. В середине 16 века из-за междоусобных войн Ногайская орда распалась на части. Часть ногайцев осталась на месте и стала носить название Большие ногаи, часть ногайцев ушла на Кавказ и стала Малой Ногайской Ордой. Еще одна часть ушла в Среднюю Азию, где данная часть ногайского этноса стала именоваться как каракалпаки.

http://rjgg.molgen.org/index.php/RJGGRE/article/view/76

Ссылка на комментарий
Поделиться на другие сайты

Что скажете о егалитарной революции*?

Когда состялось она на вашем взгляде: в плеистоцене , у предтечи Хомо Сапенса, или позже?

*Ето собитие означет перевращение хоминидное (полу-обезянное) "алфа-мужское" общество - в егалитарном обществе, познато при всех чистих охотноков-собирателях (какие култури не същесвуют в ЦА, и в Европе, потому что егалитарная култура палеоазитиами, и егалитраная култура пред-ИЕ т.н. "хортикултуристами", давном перетершели неолитические влияния**) ;...Егалтарная революция -ето точнее обращение "пирамида власти" - на ней вверх сложилос множество и колектив (група, где индивиди связаними собой родственами связами), которое множество подчинило агресивнами самцами..

**Неолитические влияния: более и вполне жестское "разделение труда" между поломи, тоже стратификация, усложнение и йерархизация (ранжированиие) общество - являются следствием фермерство (т.н <<морал "плуга>>) и пастушество (кочевое), торговля, и милитаризация..

Ссылка на комментарий
Поделиться на другие сайты

Что скажете о егалитарной революции*?

Когда состялось она на вашем взгляде: в плеистоцене , у предтечи Хомо Сапенса, или позже?

*Ето собитие означет перевращение хоминидное (полу-обезянное) "алфа-мужское" общество - в егалитарном обществе, познато при всех чистих охотноков-собирателях (какие култури не същесвуют в ЦА, и в Европе, потому что егалитарная култура палеоазитиами, и егалитраная култура пред-ИЕ т.н. "хортикултуристами", давном перетершели неолитические влияния**) ;...Егалтарная революция -ето точнее обращение "пирамида власти" - на ней вверх сложилос множество и колектив (група, где индивиди связаними собой родственами связами), которое множество подчинило агресивнами самцами..

**Неолитические влияния: более и вполне жестское "разделение труда" между поломи, тоже стратификация, усложнение и йерархизация (ранжированиие) общество - являются следствием фермерство (т.н <<морал "плуга>>) и пастушество (кочевое), торговля, и милитаризация..

http://tuvalu.santafe.edu/~bowles/Archeology.pdf

EGALITARIAN SOCIETIES

Aside from age and sex, there

is equal access to status and positions of prestige,

which are fluid from generation to generation, informal,

and reflective of qualities of individuals. There

are no permanent positions of power or dominance,

and leaders are situational, chosen for their abilities

in certain circumstances and not usually carried over

into other situations. Power (or dominance) is essentially

Wolf ’s first and second modes; it plays out in interpersonal

relationships and depends on eloquence,

social ability, and other personal traits. Dominance

may have little or nothing to do with prestige.

According to Fried (1967), egalitarian societies have

an egalitarian economy in which reciprocity and generosity

are valued—awarded prestige. There may be

strong social expectations against accumulation of

material goods; prestige may come by giving things

away, by being generous, rather than by being thrifty.

Reciprocal relations are kept balanced over some long

term, and no single individual or group controls access

to the necessities of life, which are accessible to all

members of the society. In sum, egalitarian societies

are those in which there is equal access to (1) positions

of prestige and (2) the means of production."

--------------------

Table 28.2. Types of societies defined by anthropologists and archaeologists, based on socio-political

organization.

Bands: Egalitarian, demographically small (25–50 people), fluid membership, band membership based

on kinship, friendship, hunter-gatherers.

Tribes: Egalitarian, demographically larger (500+), membership fixed, based on kinship, huntergatherers,

and farmers; concept of tribe controversial.

Chiefdoms: Ranked, ascribed leadership positions, demographically larger (2,000+), decision making

centralized with a two-tier decision-making hierarchy, leadership lacks coercive power; chiefs

usually have social power.

States: Stratified, with minimally a three-tier decision-making hierarchy; leadership has both tactical

and strategic power; states usually have a territorial base.

Transegalitarian societies: Term for societies that are neither egalitarian nor ranked. There may be unequal access

to prestige, but numbers of high-prestige positions fluid, positions are achieved, based on

generosity, ability to attract followers, social power.

Middle-range societies: Broad term for societies falling between bands and states.

Complex societies: Can have three meanings: (1) “civilization,” (2) societies with many parts, implying social

hierarchies and/or occupational specialization (the usage here), or, more narrowly (3)

societies with permanent ranking. At a basic level, all human societies are complex, some

more than others.

Ссылка на комментарий
Поделиться на другие сайты

http://tuvalu.santafe.edu/~bowles/Archeology.pdf

EGALITARIAN SOCIETIES

Aside from age and sex, there

is equal access to status and positions of prestige,

which are fluid from generation to generation, informal,

and reflective of qualities of individuals. There

are no permanent positions of power or dominance,

and leaders are situational, chosen for their abilities

in certain circumstances and not usually carried over

into other situations. Power (or dominance) is essentially

Wolf ’s first and second modes; it plays out in interpersonal

relationships and depends on eloquence,

social ability, and other personal traits. Dominance

may have little or nothing to do with prestige.

According to Fried (1967), egalitarian societies have

an egalitarian economy in which reciprocity and generosity

are valued—awarded prestige. There may be

strong social expectations against accumulation of

material goods; prestige may come by giving things

away, by being generous, rather than by being thrifty.

Reciprocal relations are kept balanced over some long

term, and no single individual or group controls access

to the necessities of life, which are accessible to all

members of the society. In sum, egalitarian societies

are those in which there is equal access to (1) positions

of prestige and (2) the means of production."

--------------------

Table 28.2. Types of societies defined by anthropologists and archaeologists, based on socio-political

organization.

Bands: Egalitarian, demographically small (25–50 people), fluid membership, band membership based

on kinship, friendship, hunter-gatherers.

Tribes: Egalitarian, demographically larger (500+), membership fixed, based on kinship, huntergatherers,

and farmers; concept of tribe controversial.

Chiefdoms: Ranked, ascribed leadership positions, demographically larger (2,000+), decision making

centralized with a two-tier decision-making hierarchy, leadership lacks coercive power; chiefs

usually have social power.

States: Stratified, with minimally a three-tier decision-making hierarchy; leadership has both tactical

and strategic power; states usually have a territorial base.

Transegalitarian societies: Term for societies that are neither egalitarian nor ranked. There may be unequal access

to prestige, but numbers of high-prestige positions fluid, positions are achieved, based on

generosity, ability to attract followers, social power.

Middle-range societies: Broad term for societies falling between bands and states.

Complex societies: Can have three meanings: (1) “civilization,” (2) societies with many parts, implying social

hierarchies and/or occupational specialization (the usage here), or, more narrowly (3)

societies with permanent ranking. At a basic level, all human societies are complex, some

more than others.

The Origins of Hunter Gatherer Egalitarianism

http://www.scribd.com/doc/25988351/The-Origins-of-Hunter-Gatherer-Egalitarianis

Christopher Boehm

Conflict and the

Evolution of Social Control

http://www.unl.edu/rhames/courses/current/readings/boehm.pdf

Earlier Explanations of Sociopolitical

Leveling

"Egalitarian society" has become one of anthropology's

best-known sociopolitical types (see Fortes and EvansPritchard

1940; Middleton and Tait 1958; Service 1962,

1975; Fried 1967). The central idea has been that in such

societies political leadership is weak and ranking and

stratification among adult males are absent or muted

(see also Flanagan and Rayner 1988, Knauft 1991). For

scholars focusing on political evolution and on state origins

in particular, this "type" in a sense was an expedient

invention, providing a baseline for diachronic analysis

(see Mitchell 1978, Schneider 1979, Cashdan 1980).

Thus, "egalitarian society" was originally defined

chiefly in terms of what was known about the smallscale

nomadic foraging societies that so obviously contrasted

with centralized polities. An important point

agreed upon early on was that a readily recognized air

of "equality" prevailed among adult males and at best

leaders had little authority or economic advantage.

In explaining egalitarian society, Fried (1967:34)

stressed "leveling mechanisms," in particular ones that

might be called automatic: external factors that were

likely to inhibit hierarchy and that operated independently

of people's intentions. His early focus was on

hunting bands, and he explained leveling in terms of the

exigencies of a nomadic life in which a highly cooperative

small group was unable to accumulate much material

wealth. Over several decades, other societal types

were recognized as exhibiting similar political patterns

and were similarly explained in terms of local environmental,

economic, demographic, and social-structural

features. Analyses of individual egalitarian societies or

и т.d.

http://www.unl.edu/rhames/courses/current/readings/boehm.pdf

Egalitarian Behavior and Reverse Dominance Hierarchy [and Comments

and Reply]

Christopher Boehm; Harold B. Barclay; Robert Knox Dentan; Marie-Claude Dupre;

Jonathan D. Hill; Susan Kent; Bruce M. Knauft; Keith F. Otterbein; Steve Rayner

http://www.plosone.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pone.0003293

Dynamics of Alliance Formation and the Egalitarian Revolution

Sergey Gavrilets1,2,4*, Edgar A. Duenez-Guzman3, Michael D. Vose3

http://www.scribd.com/doc/25988351/The-Origins-of-Hunter-Gatherer-Egalitarianis

The Origins of Hunter Gatherer Egalitarianism

Christopher Boehm

Conflict and the

Evolution of Social Control

http://www.sscnet.ucla.edu/anthro/faculty/boyd/SecondOrderFreeRidePublished.pdf

The evolution of altruistic punishment

Robert Boyd*†, Herbert Gintis‡, Samuel Bowles§, and Peter J. Richerson¶

*Department of Anthropology, University of California, Los Angeles, CA 90095; ‡Department of Economics, University of Massachusetts,

Amherst, MA 01002, §Santa Fe Institute, 1399 Hyde Park Road, Santa Fe, NM 87501; and ¶Department of Environmental Science and

Policy, University of California, Davis, CA 95616

Communicated by Elinor Ostrom, Indiana University, Bloomington, IN, January 24, 2003 (received for review September 23, 2002)

http://www.unl.edu/rhames/courses/current/readings/erdal.pdf

On Human Egalitarianism: An Evolutionary Product of Machiavellian

Status Escalation?

David Erdal; Andrew Whiten; Christopher Boehm; Bruce Knauft

Current Anthropology, Vol. 35, No.2. (Apr., 1994), pp. 175-183.

Ссылка на комментарий
Поделиться на другие сайты

Этногенез пуштунов (афганцев) с точки зрения популяционной генетики

Жаксылык Сабитов

Цитировать

Вопрос происхождения пуштунов (афганцев) довольно слабо разработан не только с точки зрения популяционной генетики, но и с точки зрения истории. Это вызвано, с одной стороны, малой плотностью обсуждения этногенеза афганцев со стороны исследователей, с другой стороны - отсутствием в самом Афганистане исторических исследований в силу неразвитости самой государственности.

http://rjgg.molgen.org/index.php/RJGGRE/article/view/77

Ссылка на комментарий
Поделиться на другие сайты

Слышал, что ДНК-анализ проводят и в Астсане, если это так, насколько можно доверять их анализам, никто не знает?

Ссылка на комментарий
Поделиться на другие сайты

Доверять можно в лаборатории, но это будет раза в два дороже чем в Алматы или США.

Хотя можно сдать в Астане и выслать результат в США.

Ссылка на комментарий
Поделиться на другие сайты

Доверять можно в лаборатории, но это будет раза в два дороже чем в Алматы или США.

Хотя можно сдать в Астане и выслать результат в США.

Я знаю, что Вы провоите проект FT DNA по Казахстану, а как можно участвовать в проекте?

Ссылка на комментарий
Поделиться на другие сайты

Я знаю, что Вы провоите проект FTDNA по Казахстану, а как можно участвовать в проекте?

Нужно выбрать какой анализ по каким маркерам вы хотите пройти, скинуть физический адрес с индексом в ЛС, я смогу заказать вам ДНК-набор. И если не затруднит сразу скиньте данные по вашей родовой принадлежности. (Например у меня Аргын, внутри аргынов атыгай, внутри атыгаев бабасан)

Ссылка на комментарий
Поделиться на другие сайты

Нужно выбрать какой анализ по каким маркерам вы хотите пройти, скинуть физический адрес с индексом в ЛС, я смогу заказать вам ДНК-набор. И если не затруднит сразу скиньте данные по вашей родовой принадлежности. (Например у меня Аргын, внутри аргынов атыгай, внутри атыгаев бабасан)

Я не могу отправить по личке, незнаю, почему...

а Вы можете скинуть свой е-майл?

Ссылка на комментарий
Поделиться на другие сайты

Скинул.

Когда я должен оплатить тест, после получения kit-а или после того, как ФТ ДНА получит образец?

Ссылка на комментарий
Поделиться на другие сайты

Когда я должен оплатить тест, после получения kit-а или после того, как ФТ ДНА получит образец?

Лучше оплатить после прихода кита в Хьюстон обратно.

Ссылка на комментарий
Поделиться на другие сайты

ДНК жителей отдалённых поселениях в западной части Китая на 56 % является индоевропейским.

http://brainfuckoff.net/blog/dnk_zhitelej_otdaljonnykh_poselenijakh_v_zapadnoj_chasti_kitaja_na_56_javljaetsja_indoevropejskim/2010-12-31-1024

Ссылка на комментарий
Поделиться на другие сайты

ДНК жителей отдалённых поселениях в западной части Китая на 56 % является индоевропейским.

http://brainfuckoff....2010-12-31-1024

Запад Китая граничит со Средней Азией и это исконно не ханьская земля, там живут уйгуры, казахи, кыргызы, таджики. Так что это не новость.

Ссылка на комментарий
Поделиться на другие сайты

Прото-монголы "завоевали" Северную Америку.Так говорит днк индейцев СА.

Paleo-Amerindian C3 Y-Chromosome Lineage arrived around 8000 BC, ... for by DNA), likely link Na-Dene speaking, "C3-clan" proto-Mongols to.....

http://dna-forums.org/index.php?/topic/6826-proto-mongol-c3-clan-invaded-namerica-8000-bc/

Ссылка на комментарий
Поделиться на другие сайты

Чушь. Не может 107родный брат быть предком своему 107-родному брату.

:D

Может, может... Монголы и инуитам, и алеутам предок, тлинкиты, алгонкины, оджибве и навахо тоже братья :lol:

Ссылка на комментарий
Поделиться на другие сайты

Чушь. Не может 107родный брат быть предком своему 107-родному брату.

Почему чушь? Они имеют один предок с монголами в отличии от скажем арийцов или ханьцов. ;)

Ссылка на комментарий
Поделиться на другие сайты

Почему чушь? Они имеют один предок с монголами в отличии от скажем арийцов или ханьцов. ;)

А теперь скажите когда жил общий предок для С3, C3c и C3b. Минимум 10 тысяч лет назад.

Были ли в то время монголы, арийцы и ханьцы?

Ссылка на комментарий
Поделиться на другие сайты

Для публикации сообщений создайте учётную запись или авторизуйтесь

Вы должны быть пользователем, чтобы оставить комментарий

Создать аккаунт

Зарегистрируйте новый аккаунт в нашем сообществе. Это очень просто!

Регистрация нового пользователя

Войти

Уже есть аккаунт? Войти в систему.

Войти


×
×
  • Создать...