Перейти к содержанию
Гость Anonymous

Тенгрианство

Рекомендуемые сообщения

Перевод нужно сделать! Литературный! :kg2:

Трудно переводить! Лучше Реихонкелу или ЭНХД-у перевести.

Слова духов :

Бөөгийн онгодтой хөөрөлдсөн нь

2011-02-09 10:02:01

Бөө мөргөлийн галын тахилга, өндөр тайх зэрэг зан үйл дээр үр хойчсоо тэтгэж буугаад мордсон олон омгийн онгодуудын ярьсан бүхнээс өөрт сонин содон гэж санагдсан зарим зүйлийг өмнө нь оруулж блогийнхоо уншигчдад сонирхуулж байснаасаа дахин эмхэтгэв.

(Хиад онгод) Хаадын маань зүс царай ямар байсан юм бол доо?

Алтан ширээт хаан Бату баруун хөмсөг нь тасархай байсан, Чингис хааны нүд нь ирвэсийнх адил доошоо нумарсан хэлбэртэй, эрүүндээ ямаан сахалтай, Модун Чинму харин мантгардуу тарган нүүртэй байсан. (цаасан дээр зурж үзүүлэв).

Хаадын дээд язгуурын эхчүүд нь ямар ясны эмэгтэйчүүд байсан юм бол?

Добу мэргэний Алангуа удган хатан ойн иргэн, Бөртэ чинаугийн Гуа Марал удган хатан нь хамиад гаралтай байсан.

Монголын хаадын язгуурын Бөртэ чинау яг аль газраас ирээд хаана эхлээд хүрсэн гэдэг юм бэ?

Моголын их нутагт Алтан ширээт хаан Батугийн улс байлаа. Тангудын говь цөл нутгаар дамжин зүүн тийш туулан Эргүнэ голын адагт Таян агуйд анх ирсэн гэдэг. Өсч нас бие гүйцээд Онон, Хэрлэн голын нутагт ирэхдээ хамиадийн нутгаас эхнэрээ авч ирсэн байх юм.

Одоо цагийн заарин удган бөө нар ургаа ногоон мод амилуулан хадаг яндар ихээр уях юм. Эрт цагт тэнгэрийн хөтөч нар хадагны оронд юу уядаг байсан юм бэ?

Унаж яваа мориныхоо дэлнээс 3-5 ширхэг үс хялгас аваад л тэр амилуулсан модондоо түшүүлсэн гишүүнээс уячихдаг байлаа. Ургаа ногоон модонд хадаг уяснаас мод чинь хорхойтож үхэх аюултай болдог. Уялаа гэхэд ургаа модныхоо голоос биш түшүүлсэн тулаас модноос уядаг юм шүү дээ.

Долоон бурхан одонд манай хөгшид оройд гарч сүү өргөх юм. Энэ нь эртний ямар ёс жаягаас уламжилж ирсэн хэрэг байна вэ?

Долоон өвгөндөө шөнө оройд адуу малаа харж хандаж байгаарай гэж даатган сүү өргөдөг эртний ёс байсан юм. Зургаа нь заарин, нэг нь удган юм.

-Эчингул (хиан ястай)

-Өвөгдэй (хиан ястай)

-Өгмэд удган(хиан ястай)

-Бат (уранхан омогтон)

-Батхур (ойн иргэн)

-Байхул (ойн иргэн)

-Тотгун (ойн иргэн)

(Хиад ястай угаас) Хан Хурмаст тэнгэрийн хуралдайд зөвхөн харын уг гарвалууд суудаг гэж дуулж байлаа, та энэ хуралдайн байдал ямар янзтай явдаг болохыг нь үзэж сонсож байв уу?

Солонгон өнгөтэй үүл манан хөшгөөр үүд болгон хаасан байсан. Хөшгийн цаанаас манай чиний мэдэх тэр өвгийн чинь нүүр царай дөнгөж цухуйгаад гарын алгаар орохыг дохивол миний орж асуугдах ээлж маань ирж байгаа нь тэр юм. Дотор нь ороход монгол ястан омгуудын сүрлэг сайхан өмсгөлтэй сүрдмээр олон заарингууд зогсоцгоож байсан. Сандал суудал байхгүй цөм босоогоороо байдаг болтой юм билээ. Монголын ирээдүйн тухай ихээхэн санаа сэтгэлээ чилээдэг нь илхэн байгаа эрхэм өвгөд дээдэс маань бид мэтээсээ дэлхийн орчин цагийн түүхийн явдал болон монголын эртний хот хүрээний тууриудын өнөөгийн оршин буй байрлалын тухай асуух зүйлээ болгоож байсан даа. Хангалттай хариулт авбал ихэд сайшаан магтана.

Түбдийн нутагт амьдардаг оронго гөрөөсний эврийг чухам ямар зорилгоор бөөгийн зэмсэг хэрэгсэл болгон урд цагтаа ашиглаж байсан юм бол?

Зарим овгийн үр хойчисдоо их хор нөлөөтэйгөөр эргэж байгаа удмын бөөгийн сүнсийг сэргэж дахин босгохгүйгээр дарахын тулд энэ эврийг ашиглан дохиж хэрэглэдэг байсан юм.

(Сартуул онгод) Үр хойчис бидэндээ захиж анхааруулах байгалийн аюул ойрын хугацаанд байна уу?

Дээд тэнгэрээс Алтайн уулсын эздээ дээш нь татаад байхаар нь гайхаад байлаа. Алтайн уулсын биеэр галт могой гүйгээд байна. Ойрын 10 жилдээ Алтайнхан нутаг сэлгэх хэрэгтэй болжээ. Галт могой гүйж газар шилгээхэд уулын эзэд хүртэл нүхэнд дарагдах аюул байдаг юм.

(Хотгойдын шадар ван Чингүнжав) Хотогойдын 33 ноёдод өндөр тайх тайлгыг орой цагаан хар ирэгэн хонь өргөн хийж байна. Таны нуруу өвдөж эмзэглээд байдаг болтой, тахилга тайлгаа аваад одоо удахгүй эдгэж илаарших уу?

Удахгүй эдгэнэ дээ. Ван би Бээжинд зоослуулан цаазлах ялыг авч тамлуулахдаа 99 дэх зоосоо тавиулаад ухаан алдсан. Ордны мэдээ чимээг дуулгаж байсан хорчин түмнээ, бор цайгаараа цангааг минь тайлж байсан харчин түмнээ, аманд минь мөөг(мэдээ алдуулах) хийсэн цахар түмнээ хэзээ ч мартахгүй ээ. Өөрийн биеийнхээ махаар Монгол хөх тэнгэрийг тайж байна гэж бодоод хэвтэж байлаа. Зоосолсон яргачин нь монгол, манж хүн биш харин хан үндэстэн байсан юм шүү. Адтайгаар нурууны ясыг минь голлуулан (уг нь заншил ёсоор зузаан маханд тавьдаг ёстой байж) тавиад байж билээ. Монголчуудын маань их зовлон надаар л төгсөг гэж бодож байлаа.

Орхон голын тухай юу хэлэх вэ?

Орхон гол Өөлдийн дайны үед монгол түмний амийг авч, цус ихээр үйж улаанаар эргэн урсаж байснаас ихэд догширсон гол юм уу.

Онон голын талаар та юу хэлэх вэ?

Онон голын эзэн нь их л сайхан удган хатан байдаг гэлцдэг. Зуны сарын шинийн 15-ны шөнийн сарнаар хэн Онон голд орж булхвал тэр их царайлаг сайхан болно гэлцдэг байв даа.

Тэнгэрийн ташуур(бардаг)-т байх мадар нь чухам ямар санааг илэрхийлдэг вэ?

Тэнгэр, газар, лусын ёрыг улаачдаа буулгахгүй гэж ташууртаа мадар хийлгэдэг юм.

Онгодоос өөрийн улаачдаа өгдөг тэнгэрийн нэрний учир нь чухам юу юм бол?

Дээд тэнгэрийн 99 орон зай бүрд улаачдаа нэг тэнгэрийн нэр өгч муу санаатан бүхнээс хамгаалдаг учиртай. Улаач нь тэнгэрийн нэрээрээ дээдэстэйгээ харьцдаг. Түүнийг нь улаачийнх нь төрсөн үр хүүхэд нь хүртэл мэдэх учиргүй юм шүү.

(Баатар вангаас) Түшээ хүүгийнх нь авч яваа энэ хутга төмөр сайтай, бас тэгээд сайхан хийцтэй эд байгаа биз? Танкны фрикцион дискнээс гарсан гангаар захиалж хийлгэсэн юм.

Алив харъя гээд хутгийг минь гартаа авсанаа ган төмрийн чанарыг нь шалгахаар барьж суугаа тэнгэрийн ташуурын нэгэн унжсан илдны ир дээр цохив. Тэгснээ инээгээд цаад буриадууд чинь дайн болох нь гээд Баатар Хар Тэнгэрээ дуудаад уналаа. За сүү өргөөд тайвшруул тэднийгээ гэж хэлээд тайтай нь аргагүй мишээж сэтгэл нь ихэд хөдлөн суув(багшийн маань зарим угууд хутганы ир шалгахыг нь үзээд сүйд болох нь гэж их л сандарсан болтой).

Дашдоржийн Нацагдорж:

Германы Рейний хавийн нутгаас галуу унаж ирлээ. 65 настай. Намайг хашаа налаад үхсэн гэж бодож байв уу, үгүй шүү. (Түшээ хүү би цэл гайхлаа)

Дамдины Сүхбаатар:

Бухарест хавийн нутгаас ирлээ. 61 настай. Намайг хэн нэгэнд хорлогдож үхсэн гэж бодов уу, үгүй дээ. Тэр цагт хоёр хөтөлгөө морьтой гарсан даа. Эх минь хамниган ясны удган хүн байсан юм. Ээжийнхээ ачаар л амьд гарсан даа. Эхийг минь Улиастайн голд үйсэн, тарнийн л ёр байх даа. (Түшээ хүү би хоёр дахь удаагаа цэл гайхаж мэл хөхрөв)

Түшээ хан уулын Цэцээ гүнээсээ яваад нутгийнхаа Мөнх хаан ууландаа очсон нь над арай дээр юм уудаа.

Ханд (жанжины эх):

Улиастайн голоо хундан цагаан хониор тайгаарай. Энэ голыг догшруулаад байгаа эзэн нь би л юм шүү.

Баатар ван(Хатанбаатар):

Тэнгэрт буриад, дархадууд шуугиад байна. Ямар гээч түбд лам монголд ирчихээд ёр хаяж тарни буулгаад байна? Аан 9-р Богд гэв үү. Нэг их удахгүй идүүлчих биз ээ. Би цагтаа гүртэн байлаа. Гүртэн чинь уг нь лам биш юм шүү дээ. Тухайн цагт нь тааруулж л явсан ухаантай. Тарнийг бол харин мэднэ. Гэхдээ монголд маань хэрэггүй эд байх шүү. Тарни уншихаар 17 хоног гайгүй сайн явдаг. Тэгээд л өөр нэгэн тарнид тушигдчихдаг юм даа. Энэ нь түбдийн нарийн ухааных байх л доо. Монголчууд өөдөлж явъя л гэвэл тэнгэрээ шүтэж, аав ээжийгээ дээдэлж явах хэрэгтэй юм.

Ханту бэхү(Отгонтэнгэрийн эзэн):

Одоогийн монголын хаан чинь Ойрдын хүү(ерөнхийлөгч Ц.Элбэгдорж) гэсэн байх аа. Хангай ханыг ламаар тахиж болохгүй гэж олондоо дамжуулаарай. Өмнө удаа ламаар тахиулсан хааныг чинь мориноос нь ташиж нэг унагаасан, дараа хавар нь галзуу чоноо нэг турхирсан. Цагаан нуур(Бадар хундага юм болов уу)-ын эзэн нь удган эх Саргалдай минь юм. Нуур усаа бузарласнаас тэр нутагт ган, зуд бүхний эхлэлийг тавьж байна.

Мөнх хааны зарлигаар энд эзэн сууж байна. Надаас өмнө бусад хаадын зарлигаар өөр өөр бэхи нар байсан гэдэг.

Занабазар мэргэн(Өндөр гэгээн):

Тарнийн ёрийг монголдоо хааж л явна. Монголчууддаа тэнгэрийн ёсоо дээдэлж авч яваарай гэж захих байна.

Хиад уг(Хабул хааны их мэргэн):

Саяхан мангадын хааны золголт(12 сарын 25-ны загалмайтны зул сарын баяр болтой)-нд яваад бэлэг сэлтээ солилцоод ирлээ. Модун эзэн, Абраам хаан, Цагаан гүү хаан, Хабул хаан нар өөрсдийн олон албатуудынхаа хамт явлаа. Мангадын хүлэг морьд, чарга нь том сүрлэг эд байх юм. Одоо бодоод байхад бидний тэгж явсан маань зөв ч юм уу, буруу ч юм уу мэдэхгүй л байна. Тэд чинь улс гүрнийхээ хүч чадлыг гайхуулаад ч байгаа юм уу санагдсан даа. Абраам хааныг маань мөргөчихнө лээ(хэлсэн санааг нь ойлгосонгүй, хэлсэнийг нь оруулав). Би ч Хабул хаанаа хамаг муу бүхнээс хамгаалаад л бүрэн зэвсэгтэйгээ зогсож байлаа. Миний хул морь ч мангадууд тэдний морьдоос дутаад байх юмгүй юм билээ дээ(яг гарахдаа хэлсэн үг нь).

Бүргэд омгийн удган хатан:

Мангадын хааны золголтонд яваад ирсэн шүү. Хүүхнүүд нь хагас нүцгэн харагдах юм. Бид чинь хувцас хэрэгслээрээ биеэ бүрэн халхалж явдаг. Цээжээ эр нөхрөөс өөр хүнд харуулах ёсгүй юм шүү дээ. Тэр олон хүний нүдний хор орсон хагас нүцгэн гүйлдэх хүүхнүүдийг тэвэрсэн эр хүний бие сэтгэл бузартах болно шүү дээ, санаж явдаа. Бид чинь тэнгэрийн хаяг ширтээд л холын их аянаас ирэх эр нөхрүүдээ хүлээдэг байлаа. Уг онгодыг дуудахдаа аль хааны үед амьдарч байсан эсэхээр гаргаж дууддаг юм шүү дээ.

Хиад уг(Хубилай хааны их мэргэн):

Байгаль дэлхий хүйтрэх гээд л байна даа. Яргуй мэтийн цасанд зохицсон ургамал элбэгших мэт. Ирэх өвөл их хүйтэн болох тул дулаан хувцас сайн бэлтгэж, орон гэрээ сайн дулаалаарай. Долоон жилийн дараа(2017 онд) өмнөд хилийн цаана их мөргөлдөөн гарч цус ихээр урсах нь дээ. Хянганы нуруу, 33 говиороо хааж зааглан ус нутагтаа орох аюул заналыг хаагаарай.

Дархад онгод:

Долоон жилийн дараа биш ээ, 2013 онд болох тул монгол нутаг усаа сайн хүрээлж хамгаалаарай. Бөө болж тэнгэрийн хүн болж байгаагийн хэрэг чинь ийм зүйлд л гардаг юм шүү дээ.

Сорхугтани бэхэ:

Эх маань дүрбэн ястай билээ. Ойрын 180 жилд дэлхий дайдад нөлөөлөх томоохон гамшиг алга даа. Түүнээс цааших нь өнөө цагийн бөө нар та нарын мэдэлд л байх юм шүү дээ.

Талст боржигон омгийн онгод:

Талст боржигончууд бид их хаадын зэр зэвсгийг олон үеээрээ даан хийж ирсэн улд юм. Бөртэ хатны эцэг нь хунгарудын Дай цэцэн. Эх нь харин талст боржигоны удамтай хүн байсан юм шүү дээ. Талстын дархчуул бид Мөнх хаан уулын тайхтай, Дархан хан ууландаа суудалтай билээ.

Дух Бортэ Чино сказал очень интересную вешь.Он приехал из Могола(из земли Бату хана)(Моголистан или Дешт-Кипчак2?)через Тангутскую пустыню в пешеру "Таян" в конце реки Аргунь!

Ссылка на комментарий
Поделиться на другие сайты

монголы по духу вовсе не тенгрианцы! они все буддисты ^_^

Нет мусульманины. :)

e680e2ae20052a2eoriginal.jpg

Ссылка на комментарий
Поделиться на другие сайты

Нет мусульманины. :)

Нет, ну точно Аза. Может вы не захотели встречать нас с Povodok у себя на кочевье и сменили имя? :lol:

Аза, вообще скажу вам, что молодец, настоящий соб.фотокорреспондент ЕИФ!

Ссылка на комментарий
Поделиться на другие сайты

Нет, ну точно Аза. Может вы не захотели встречать нас с Povodok у себя на кочевье и сменили имя? :lol:

Вы что, шутите? Я ясно сказал кто я.Вообше кто такой этот Аза ,чего вам обешал? Как я понимаю у меня что-то общее с ним.Что общее?

:D

Ссылка на комментарий
Поделиться на другие сайты

Вы что, шутите? Я ясно сказал кто я.Вообше кто такой этот Аза ,чего вам обешал? Как я понимаю у меня что-то общее с ним.Что общее?

:D

Значит нам рыбалки не видать! :D (общее - искусство фоторепортажа) :D

Ссылка на комментарий
Поделиться на другие сайты

Значит нам рыбалки не видать! :D (общее - искусство фоторепортажа) :D

Какие рыбалки? В Монголии? Приезжайте! Я могу принять вас.

Ссылка на комментарий
Поделиться на другие сайты

Какие рыбалки? В Монголии? Приезжайте! Я могу принять вас.

Вы же сами вроде собирались к нам в Ата юрт на морковке? :)

Ссылка на комментарий
Поделиться на другие сайты

Вы же сами вроде собирались к нам в Ата юрт на морковке? :)

В Гурбан Алимтай наверное, в этом году не поеду.Через Көжээ Модон поездка на джипе.

Ссылка на комментарий
Поделиться на другие сайты

В Гурбан Алимтай наверное, в этом году не поеду.

В Уштобе и Алматы? Почему? Через Кош-Агач?

Ссылка на комментарий
Поделиться на другие сайты

Через Көжээ Модон поездка на джипе. Могу купить только в следующем году.

Ссылка на комментарий
Поделиться на другие сайты

Через Көжээ Модон поездка нужна на джипе. Могу купить только в следующем году.

Но наши Баян-Ульгийские ребята кереиты ездят и на легковых с бусиками.

Ссылка на комментарий
Поделиться на другие сайты

Почему на ваших постах пишется Hooker, а не 1 скрытых? :D

Ссылка на комментарий
Поделиться на другие сайты

Но наши Баян-Ульгийские ребята кереиты ездят и на легковых с бусиками.

Хочу ездить на своей машине .

Ссылка на комментарий
Поделиться на другие сайты

Посмотрите вниз, сейчас в этой теме сидят АксКерБорж и некто 1 скрытых, но вас нет. И почему вместо АКБ не пишется Очень плохой? (по репутации) :lol:

  • Не согласен! 1
Ссылка на комментарий
Поделиться на другие сайты

Посмотрите вниз, сейчас в этой теме сидят АксКерБорж и некто 1 скрытых, но вас нет. И почему вместо АКБ не пишется Очень плохой? (по репутации) :lol:

Вход

Введите имя пользователя и пароль

Имя пользователя:

Пароль:

Восстановление пароля

Помнить меня

Не рекомендуется во время использования чужого компьютера

Скрыть присутствие Х

Скрыть мое присутствие на сайте

или Отмена

1скрытый это я. :)

Если чего- пишите в личку !

Ссылка на комментарий
Поделиться на другие сайты

Вход

Введите имя пользователя и пароль

Я же шутил, знаю эти функции. :D

  • Не согласен! 1
Ссылка на комментарий
Поделиться на другие сайты

314358926.jpg

Манас

Аны таштап салыңар, // Оставьте-ка их [теперь],

Байбичеси Шакандын // О байбиче его Шакан

Баянын угуп алыңар. // Послушайте рассказ.

Толгоосу сегиз күн болгон, // Восемь дней уже длятся схватки у нее –

Толготкон мындай ким болгон?! // Такие схватки бывают ли у кого?

Тарткандардын баарысы // Те, кто помогал ей рожать,

Талыкшып колу тим болгон. // Устали, руки им свело.

Умай эне – бериште // Дух мать Умай

Урду келип баланы. // Явилась и стала ударять, выталкивать дитя.

Урганына чыдабай // Не вынеся ударов ее,

Ужутту көздөй барганы. // Двинулось из утробы [дитя], чтобы явиться на свет.

“Ак амири, чык – деди, – // Сказала [Умай]: “Предначертания бога – выходи!”

Айтканымды ук” – деди. // Сказала: “Слушайся меня!”

Анда бала муну айтат: // Тогда младенец сказал:

“Ыгы менен айда – деп , – “Понапрасну меня не бей –

Ырызгым менин кайда?” – деп. // Где же [счастливая] доля моя?” – сказал.

Уруп кирди Умайың, // Умай стала ударами выталкивать его:

Ур деген улук кудайым. // “Бей-гони [младенца] сказал великий бог”

“Ырызгың жалган жайда – деп, – // Сказал: “В бренном мире – доля твоя,

Ылдамдап сууруп айда – деп, – // Побыстрее вытащи его гони [из утробы]

Тар курсакка талашып, // В тесном чреве останешься,

Таппайсың мындан пайда – деп, – // Пользы от этого не извлечешь.

Талаага сыйбайт ырызгың, // И в степи не уместится доля твоя

Барсаң жалган жайда” – деп. // Когда придешь туда, в бренный мир”

Чыгууга бала ойлоду, // [Только тогда] Подумало дитя о выходе

Чыбыктайын толгонду. // Словно прут изогнулось

Чыккан сайын Чыйырды // Как стал он выходить, Чыйырды

Чыдай албай чыңырды. // Не могла вынести, громко закричала она

Если роды долгие, матери не беспокойтесь, ваш ребенок торгуется с Умай за лучшую долю в этом мире, несмотря на ее удары, заставляющие детей выйти наружу. Чем больше пятно тем мужественнее и счастливее ребенок :ozbek:

Ссылка на комментарий
Поделиться на другие сайты

314358926.jpg

Байке, Eleri, в ближайшее время как выруву время переведу ряд цитат из статьи академика Маргулана о том, кто скрываются под образами Баян Сулу (по-казахски Умай ене - Бай ана), Козы Корпеша, Кодара, Карабая и Сарыбая и какого времени эпос (хунско/огузская и дохунская эпоха). А то судя по современным представлениям, бытующим как в народе, так и в науке, это душещипательная драма, легенда времен казахско-джунгарских войн.

  • Одобряю 1
Ссылка на комментарий
Поделиться на другие сайты

Для публикации сообщений создайте учётную запись или авторизуйтесь

Вы должны быть пользователем, чтобы оставить комментарий

Создать аккаунт

Зарегистрируйте новый аккаунт в нашем сообществе. Это очень просто!

Регистрация нового пользователя

Войти

Уже есть аккаунт? Войти в систему.

Войти



×
×
  • Создать...